Halaman

Khamis, 22 November 2012

Puasa Hari Asyura

Puasa Hari Asyura ini akan menghapuskan dosa setahun yang lalu (dosa kecil) :
“Rasulullah s.a.w. ditanya tentang puasa Asyura, maka baginda bersabda: Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu” (HR. Muslim dan at-Tirmidzi)

“Baginda ditanya : Kemudian puasa yg mana yang lebih utama selepas puasa Ramadhan? Baginda bersabda: Puasa di bulan Allah yang kamu panggil Muharam” (HR. Muslim)

Sebenarnya puasanya adalah sehari saja, iaitu pada 10 Muharram (iaitu esok). Tetapi Nabi s.a.w. memerintahkan supaya kita sentiasa membezakan amalan Yahudi yg mengagungkan 10 Muharram itu :
“Puasalah kamu pada hari ‘Asyura dan janganlah kamu menyerupai padanya dengan orang Yahudi. Puasalah kamu (dengan puasa ‘Asyura) sehari sebelumnya atau sehari selepasnya.” (HR. al-Baihaqi dinilaikan sahih oleh as-Suyuthi)
Tetapi, kalau puasa hari Asyura (pada 10 Muharram) saja pun takde masalah, dan bukanlah makruh.. tetapi sebaiknya puasa itu diperbanyakkan.. boleh melakukan sehari sebelumnya (macam hari ni, 9 Muharram, dipanggil hari Tasu’a) dan sehari pada 10 Muharram.. atau kalau tak larat nak puasa hari ni, boleh mulakan puasa pada 10 Muharram (esok) dan tambah sehari lagi puasa pada 11 Muharram (lusa). Kalau nak buat 3 hari (9 – 11 Muharram), itu pun boleh juga.. Malah puasa 3 hari berturut ini diamalkan oleh Imam as-Syafie.

Setahun sekali sahaja kita dapat bertemu dengan hari asyura. Jom! bila lagi.. Oh ya, hari ni dah 9 Muharram. So boleh la nak puasa hari, esok dan lusa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan